بسته بندی
بسته بندی به معنای ظرف محافظ یا سیستمی که سلامت کالا را در فاصله تولید تا مصرف حفظ کند و آن را از ضربات، صدمات، لرزش، فشار و ارتعاش مصون و در امان نگه دارد. بسته بندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری و بحث آفرین است که در بنیادی ترین شکل خود کارکردهای محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل می شود.
بسته بندی جلوه کیفیت کالاست
بسته بندی هویت شرکت است.
بسته بندی را ظرف یا پوشش محافظ محصول تعریف کرده اند.
اگرچه این اساسی ترین و ابتدایی ترین وظیفه بسته است، ولی امروزه بسته، وظایف دیگری را نیز به عهده دارد که از همه مهمتر عباتنداز:
- ارائه اطلاعات لازم به مخاطبان
- ایجاد جذابیت بصری برای جلب مخاطبان
بنابراین بسته دو دسته عمده دارد:
الف- وظایف کاربردی
ب – وظایف ترغیبی
وظایف کاربردی بسته: این دسته وظایف که ابتدایی ترین و اساسی ترین وظایف بسته را در بر می گیرد عبارتند از:
- حفظ و نگهداری محصول در برابر عوامل فیزیکی و شیمیایی مانند: میکروارگامیزمها، گرما و سرما، رطوبت، ضربه و فشار، تکان و ارتعاش، گازها، نور
- ارائه اطلاعات لازم در مورد محصول و شرکت.
این اطلاعات طیف وسیعی را در بر می گیرد که مهمترین آنها عبارتند از:
- نام و نشانی تجاری محصول و شرکت (Brand)
- نشانی و سایر مشخصات لازم شرکت
- مشخصات محصول، استانداردها، مجوزها و مواد تشکیل دهنده آن
- اطلاعات ایمنی و هشداردهنده (شرایط نگهداری محصول، خطرات ناشی از مجاورت با مواد دیگر، خطرات برای کودکان، خطرات قوطی خالی و ...)
- تاریخ تولید و تاریخ انقضای مصرف
- راهنمای مصرف
- وزن بسته (با محصول و بدون محصول)
- بارکد (به منظور شناسایی و قیمت گذاری)
- مزایا و منافع محصول (مانند صادراتی بودن، استفاده از مواد طبیعی و خالص و ...).
وظایف ترغیبی
منظور از این دسته وظایف، ویژگی هایی در بسته است که مصرف کنندگان را به خرید محصول تشویق و ترغیب می کند. مهمترین ویژگی هایی که موجب ترغیب کنندگان به خرید محصول می شوند عبارتند از:
- طراحی شکل بسته
- طراحی نام و نشانه محصول و شرکت
- رنگها
- طراحی حروف
- ترکیب بندی موارد 2 تا 5 با توجه به شکل بسته و ویژگیهای بازار هدف
میزان اهمیت هر یک از وظایف کاربردی و ترغیبی در یک بسته رابطه مستقیمی با نوع محصول دارد.
زمانی که کالاها، درون بسته ها از دسترس تولیدکنندگان خارج و به میان مصرف کنندگان می روند، دیگر امکان تبلیغ از جانب تولیدکنندگان کاهش می یابد و این بسته ها هستند که رسالت تبلیغ محصول را از طریق شکل و ظاهر خود بر عهده می گیرند.
نوآوری در بسته بندی، ممکن است به تحول کالا منجر شود.